NÆRINGSPOLITIKK OG SAMFERDSEL

Partiprogram 2023-2027

Hovedmål

Kommunen skal være en aktiv pådriver i de store samferdselssatsinger som berører kommunen, samtidig som det er viktig at naturverdiene og menneskene som berøres ivaretas i disse prosessene.

Ringerike Arbeiderparti vil legge vekt på at et godt fungerende næringsliv er grunnlaget for en solid kommuneøkonomi. God infrastruktur er viktig for både eksisterende og framtidig næringsliv i kommunen.

Ringerike Arbeiderparti anerkjenner Ringerikskraft som en viktig infrastruktur aktør i vår region for å opprettholde en trygg forsyningssikkerhet. Med god beredskap der bærekraft står sentralt, med lokal tilhørighet og lokale arbeidsplasser. Vi vil derfor opprettholde et strategisk og langsiktig perspektiv i vårt eierskap i Ringerikskraft, med en eierandel som gir Ringerike kommune kontroll i selskapet.

Ringerike kommune er Buskeruds største jordbrukskommune. Landbruket er en vesentlig ressurs og næring som bidrar lokalt og nasjonalt til landets matsikkerhet. Ringerike Arbeiderparti skal praktisere et strengt jordvern.

Vi ser det som høyst viktig å opprettholde høy kompetanse hos de ansatte, for å møte næringslivet og innbyggere på en profesjonell måte innen strategi-, næring-, byggesak, miljø og samferdsel. Dette er viktig for å sikre næringsetableringer i regionen.

Ringerike Arbeiderparti skal

• Sikre byggingen av Bergensbanens forkortelse - Ringeriksporteføljen, med utbygging av ny E-16 Hønefoss – Sandvika.
  • Jobbe aktivt for at ny veitrase Eggemoen – Nymoen kommer på plass så raskt som mulig.

• Samarbeide med fylkeskommunale og statlige organer for å øke tempoet i planleggingen av fremtidens veiløsninger i Hønefoss og omegn.

• Legge til rette for ny industri, og virksomheter basert på de store skogressursene i distriktet.

• Bidra til videreutvikling av nærings- og industriparker i kommunen, og se på regulering av nye.

• Sikre energiforsyning til regionen gjennom utbygging av Ringerike trafo og være positiv til bedre utnyttelse av allerede utbygde vassdrag til økt produksjon av strøm.

• Løfte fram universitetet for å kunne få nye studier, studenter og ansatte til Campus Ringerike og sikre Luna som arena for samskaping, samhandling, regional utvikling og gründerskap i regionen.

• Jobbe for samarbeid med fylkeskommunen for oppstart av et prosjekt med reduserte kollektivpriser. Eksempelvis slik som det var i Innlandet, der prisen pr. tur var kr. 10.- over sommeren.

Er du enig med Ringerike Arbeiderparti om NÆRINGSPOLITIKK OG SAMFERDSEL?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker